Jokaiselle työlle ja tehtävälle on mahdollista antaa takuu. Siivousalalla takuu voi perustua tehtyyn työsuoritukseen, jota vertaillaan etukäteen sovittuun lopputulokseen. Ongelmana on kuitenkin usein se, että siivouksen lopputulosta ei ole useinkaan yhteisesti määritelty ja näin ollen asiakkaalla ja siivousliikkeellä ei ole yhtenäistä näkemystä, millaista siivousta asiakas on ostanut ja millaista siivouksen lopputulosta voi odottaa.
Mikäli asiakas haluaa, että siivousliike antaa takuun työlle, niin tuolloin ensimmäinen tehtävä on määritellä, mitä takuu sisältää. Takuu voi liittyä esimerkiksi toimiston siivoukseen ja siinä tapahtuviin laiminlyönteihin, unohduksiin ja sisältää sen, että siivousliike hyvittää laiminlyönnit rahassa tai palvelussa.
MIHIN TOTEUTUNUTTA SIIVOUS LAATUA VERRATAAN
Useasti siivoustakuiden osalta ongelmia aiheuttaa, mihin toteutunutta siivouksen laatua oikeasti verrataan. Laatua, kun ei voi verrata siihen, miltä minusta tuntuu, vaan johonkin sellaiseen, jonka asiakas ja siivousliike ovat yhteisesti hyväksyneet.
Hyvä lähtökohta on miettiä, miten kuvata siivoustasoa heti siivouksen jälkeen ja millaiselta siivoustaso näyttää siivouksen välipäivinä.
- Toimisto siivotaan 2 päivänä viikossa; tiistaina ja perjantaina, jolloin
- Siivouksen jälkeen pintojen tulee olla pölyttömät ja tahrattomat
- Siivouksen välipäivinä pinnoille kertyy runsaasti tahroja ja irtoroskia
Edellä mainittu on yksinkertainen esimerkki laadun määrittelystä, johon takuu voi perustaa.
Esimerkki: Lattioilla on tahroja siivouksen jälkeen, joten siivousta ei ole tehty huolella. Takuu ja siitä aiheutuva hyvitys voi perustua näinkin yksinkertaiseen ajatukseen. Asiakas saa hyvitystä kosteapyyhinnän osalta (tahrat).
KUKA USKALTAA ANTAA TAKUUN SIIVOUKSELLE?
Kun asiakas ja siivousliike voivat yhdessä seurata toteutunutta siivoustasoa ja verrata sitä sovittuun, on asiakkaalla mahdollisuus saada täysi hinta-laatusuhde ja vastine rahoilleen.
Siivousliike, joka uskaltaa antaa takuun työlleen, on melko varmasti sitoutunut toimittamaan laadukasta palvelua tai ainakin yrittää tehdä parhaansa.
Siivousliikkeiden tulisi sitoutua entistä enemmän antamiinsa lupauksiin. Antamalla palvelulle takuun siivousliikkeellä olisi mahdollisuus nostaa oman yrityksen arvostusta ja samalla vaikuttaa koko siivousalan maineeseen ja kehitykseen.
Tiesitkö, että palveluumme kuuluu 110 % HYGISAFE TAKUU, jossa asiakkaamme eivät maksa turhasta. Takaamme siivouksen lopputuloksen ja laadun.